CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Friday, September 25, 2009

Kembara ilmu bermula: Oman...

23 Mei 2009


Seawal jam 5 pagi kak long bangun untuk menyiapkan sarapan pagi .Agak sibuk sekali dia memasak di dapur. Nur terharu melihat kak long bangun di awal pagi bersusah payah menyiapkan breakfast.Nur pula sibuk menguruskan diri.Setelah siap mandi dan berpakaian,kak long memanggil Nur untuk membantunya di dapur," Ijah tolong potong kek coklat ni.kak long nak mandi dan siapkan anas dan hakim".Tanpa berlengah Nur ke dapur.Kak long sedikit merungut kerana kek coklat yang dibuatnya semalam kering. Nur katakan kek coklat tu ok je,sedap walaupun kurang lembap.

"Ijah..cepat kita dah lewat ni nak ke airport.Kene berkumpul pukul 830 kan..".Kami bertolak tepat pukul 730 pagi dari rumah kak long di Taman Sri Nanding,Hulu Langat. Dalam perjalanan ke airport banyak benda yang bermain di fikiran Nur. Ini merupakan pengembaraan pertama ke luar negara. Perasaan bercampur baur,gembira,takut,gelisah,dan bermacam-macam lagi.."Ibu,tu aeroplane yang cik jah nak naik ke?"soal Abid Hakim sambil mengangkat tangan ke langit melihat kapal terbang.

Kami tiba di Klia pada pukul 835 pagi.Lapangan terbang yang tersangat luas. Nur tercari-cari gate nombor 7,tempat berkumpul rombongan yang akan berlepas ke Oman.Ketika sedang menaiki escalator telefon berdering "Faizah kat mana sekarang? semua peserta dah ada kat sini kecuali Faizah." ujar ketua Nur,kak Salsabil.Makin kelam kabut Nur mencari gate 7. Dan alhamdulillah jumpa juga. Sampai sahaja di situ Nur terus beratur untuk mengambil tiket dan untuk proses menimbang bagasi.Setelah selesai,Ustaz Fakhruddin selaku ketua penyelaras memberi sedikit penerangan dan nasihat.Pengarah Akademi Pengajian Islam juga turut hadir mengucapkan selamat tinggal kepada rombongan kami.





Tepat jam 10 pagi kami dikehendaki masuk ke balai pelepasan. Beberapa kali Nur mencium Hakim.Dia nampak sugul melihat pemergian Nur,sayu..Nur melambai-lambai ke arah kak long sekeluarga menuju masuk ke balai pelepasan..Dua kali pemeriksaan dibuat bagi memastikan para penumpang tidak membawa barang yang dilarang. Kami terpaksa menunggu beberapa minit sebelum masuk ke dalam kapal..dan masa ni sempat lagi posing,hihi



wajah2 ceria di balai pelepasan


Tepat pukul 11 pagi kami masuk ke dalam kapal. Kami di sambut mesra oleh pramugara dan pramugari penerbangan Gulf Air. Nur duduk bersebelahan dengan Najla dan Ain. Penerbangan ke Bahrain Airport mengambil masa 8 jam. Kami terpaksa transit dahulu di Bahrain kerana tidak ada penerbangan terus Kuala Lumpur ke Oman. Dan kami terpaksa menunggu selama 5 jam di Bahrain Airport untuk menaiki kapal seterusnya ke Muscat,Oman. 8 jam berada di dalam kapal tidak terasa. Nur meluangkan masa dengan membaca majalah Gulf Air yang ditulis dalam bahasa Arab dan Inggeris. Setelah agak bosan,Nur buka skrin dan tengok option yang ada. Terasa kagum dengan kehebatan teknologi manusia. Dari skrin Nur dapat melihat lokasi kapal..dari Kuala Lumpur merentasi Indonesia,India,Laut Arab..kagum melihat gumpalan awan bak gula-gula kapas,lautan yang terbentang luas,hutan menghijau,rumah ibarat kotak kertas..kecil dan tersangat kecil..terasa betapa kerdilnya diri ini..





Dek bosan yang makin mencengkam,Nur tengok option lain yang ada. Filem,games,news..Nur pilih filem..Nur pilih filem Slumdogs..tengok sambil mata dah mula nak tertutup...mengantokk..
Tersedar apabila terasa bahu disentuh. Rupanya pramugari." Mis,pasta or briyani?"ramah pramugari." briyani" Nur menjawab dengan mata yang masih berpisat. "drink,mango,orange,coke,water?"..."give me mango,thank you" jawab Nur. Agak berselera Nur dan sahabat lain makan..seusai makan Nur kembali menonton filem yang terhenti kerana tidur..dan selepas seketika..mata kembali berat..ZzzzZ...semoga selamat sampai ke lapangan terbang Bahrain..


me and bantal bucukk yg di bagi..

1 comments:

h a r i t h said...

update jua blog ini..tgh tunggu next episode plak :)